Annons:
Etikettövrigt
Läst 15233 ggr
LinneaG
9/6/05, 11:57 AM

Vad ger cykling för muskler?

Hallo,

har nu börjat cykla lite, både ute och inne. Ute cyklar jag framotillbaka till stallet, ca. 5 km, sedan inne blir det väl inte riktigt lika mycket.

Men vilka muskler får arbeta när man cyklar?

Lite nyfiken, måste komma i form till Turkiet resan =)

Annons:
Andreas
9/6/05, 12:53 PM
#1

Det är mest de stora lårmusklerna (bakre och främre), men även lite vader, främst då du står upp på cykeln. Om man ser på tävlingscyklister så har de oftast inga stora muskler utan är väldigt deffade.

De som har de största lårmusklerna är de så kallade spurtarna och bancyklisterna. De är väldigt explosiva och kan snabbt få upp cykeln i en väldigt hög hastighet som de sedan kan hålla under en kortare stund.

Timo
9/7/05, 1:02 PM
#2

Det beror på om du sitter fast i pedalerna eller ej. Jag antar att du inte sitter fast vilket betydet att du måste trycka på pedalerna istället. Då kommer du bara åt att använda lilla quadriceps muskeln som sitter ovanför knänas insida. Som cyklist så sitter man fast och försöker nyttja något som heter rundtramp, dvs att man använder baklårets muskel redan vid 15-20 över om man tänker sig en klocka. Draget utnyttjar du sedan ända till 50-55(10 i -5 i hel) tills du kommer till tryckfasen som används vid sedvanlig cykling. Du förstår nu kanske att  det är en heldel kraft som inte utnyttjas då jämfört med rundtrampet.

Lycka till! All träning är till godo!

/Timo

Linda
9/11/05, 6:38 PM
#3

Hej

-När jag skulle komma iform efter barnen så blev jag lite fanatisk och hyrde en motions cykel från cykloteket och trampade ca 2-3 mil varje kväll resultatet var att jag blev som innan nästan liten,ganska tunn men med välformade ben ,nu motionerar jag mestadels när jag rider mmen cykling är verkligen att rekomendera tjejer som inte vill se biffiga ut utan mer slanka.

Lycka till i turkiet på staranden he,he/Linda

(Ja ja Bye Bye Sandy du vet ju hur fanatiskt jag tränar….)

Upp till toppen
Annons: