Cykel

Etikettövrigt
Läst 2599 ggr
[Jimmy.L]
2015-04-28 10:24
0

Cykeldårarna ska bötfällas

Varken infrastruktur eller trafikvett hänger med när cyklingen ökar i Stockholm. Nu tar cykelpolisen i med hårdhandskarna. – Det är första gången vi lasrar dem, säger trafikpolisen Rolf Lindelöf, innan han skjuter av lasermätaren.

Stockholmdirekt

Vore ju bra om polisen även bötfäller bilar som parkerar på cykelfälten med samt bötfäller dom bilar som tar smitvägen vid Hornsgatan/Slussen.

starhawk
2015-04-28 10:54
0

Verkar vara ett typiskt exempel på att försöka bota symptomen istället för att gå direkt på orsaken till problemen. Att blanda fotgängare och cyklister är en riktigt dålig idé, det har vi sagt i åratal men myndigheterna fattar ingenting.

Det finns mer akuta problem med bilar ta t.ex. rondellen Drottningholmsvägen/Ulvsundavägen där är det snarast regel än undantag att man kör mot rött, innan jag lärde mig det fick jag en fot överkörd när jag gick över där det var Grön gubbe

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
2015-04-28 12:21
0

#1 Håller med dig.

Farwuq
2015-05-26 18:09
0

Det kan gå ganska vilt till även här i Lund.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
2015-08-21 12:41
0

Polisen har inte riktigt koll på trafikreglerna.

https://www.facebook.com/groups/cyklaistockholm/permalink/876193942488285/

starhawk
2015-08-21 12:52
0

Vore kul om man kunde läsa det, alla har inte facebook!

[Jimmy.L]
2015-08-21 13:00
0

Ska funka att läsa för alla.

[Jimmy.L]
2015-08-21 13:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tydligen funkar det inte men dom cyklande poliserna stoppade cyklister på denna cykelbanan och frågade varför dom inte stannade för rött. En cyklist i gruppen påpekade att det inte fanns en stolpe med trafiksignal på  högrasidan.

Citat från cyklisten i gruppen

" Det hade även stått en grupp fotgängare och väntat vid trafikljuset och polisen tyckte det såg otäckt när jag "väjde" för dom, mycket subjektiv bedömning då jag bara följde cykelbanan. Jag förklarade att eftersom rödljuset var till vänster om cykelbanan så trodde jag inte att det gällde mig, till skillnad från rödljuset efter som står till höger om cykelbanan. Då erkände han att han faktiskt inte visste hur det låg till och fick en mer diplomatisk ton och sa bara att jag skulle tänka på det framöver. Någon som vet svart på vitt hur det ligger till? Men överlag supertrevlig polis."

starhawk
2015-08-21 13:56
0

Vägmärken som står till vänster om cykelbanan gäller

inte

på cykelbanan, vet inte om samma gäller för trafikljus men det rimligaste är att samma sak gäller för dem.

[Jimmy.L]
2015-08-21 14:01
0

Tydligen gäller inte trafikljuset cykelbanan enligt YB_Södermalm på twitter. Var en feltolkning av poliserna på plats.

RobinEH
2015-08-21 17:47
0

Tycker att det finns otillräcklig reglering om detta. Det kan även vara så att jag missat just förtydligandet. Men ser man till Vägmärkesförordning (2007:90) så står följande i kap 3:

"2 §… Fordonssignaler gäller för förare av fordon, cykelsignaler för cyklande… Finns både fordonssignaler och cykelsignaler gäller cykelsignaler framför fordonssignaler för cyklande…""3 §… En cykelsignal är utmärkt med en vit cykelsymbol på blå botten och placerad ovanför den röda ljusöppningen" "4 § Fordonssignaler och cykelsignaler är uppsatta på höger sida av vägen, banan eller körfältet i färdriktningen. Om det finns särskilda skäl kan en signal i stället vara uppsatt på vänster sida."

Min förståelse utifrån detta är att fordonssignal gäller cyklister (då cykeln är ett fordon) och likaså gör cykelsignal, sistnämnda gäller före förstnämd om båda finns placerade. Problemet är då 4 § som påtalar möjlighet för trafiksignal placerad på vänster sida att gälla på väg till höger. Det saknas vad det särskilda skäl måste vara, eller hur trafik görs varse om detta. På bilden är en fordonssignal då den saknar vitmålad cykel. Men det finns ingenting som motsätter användandet av trafiksignalljus för att reglera trafik på cykelbana i specifik förordning. I detta fall vet vi ju svaret tack vare Södermalmspolisen, men på alla andra ställen då?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Inkanyezi
2015-08-27 01:01
0

Poliser är väl inte bättre utbildade än exempelvis yrkesförare i hur man ska tolka skyltar och förhålla sig i trafiken? En brist är så klart att nya regler som kommer till inte meddelas på vettigt sätt. Så har till exempel jag förvånats i ett par år över de nuvarande rondellreglerna, som går helt stick i stäv med vad jag har lärt mig om rondellkörning och tillämpat i ett trettiotal år åtminstone. Jag tycker fortfarande att det är idiotiskt att man inte ska signalera för att svänga vänster när man har en rund plätt i mitten av gatan, och att det är lika idiotiskt att man måste blinka höger när man ska köra rakt fram.

Fadäsen på Ringvägen påminner mig om en gång ute i Jordbro när jag var på väg till jobbet efter lunch. Jag cyklade i cykelkörfältet som ligger på vänster sida av Dåntorpsvägen för att svänga till vänster in på Traversvägen. Precis när jag korsar Traversvägen för att svänga vänster kör en polis mycket oförsiktigt om mig på höger sida och in på Traversvägen där han tvärnitar framför mig. Jag cyklar förbi polisbilen och fortsätter dit jag är på väg, Cementvägen, men han kör en gång till om mig, den här gången på vänster sida, varefter han tränger in mig mot kanten och stannar igen.

Vid det här laget börjar jag undra vad han sysslar med, och när passageraren på höger sida vevar ner rutan frågar jag. Då säger han: "Du cyklade på vänster sida där borta." Varpå jag undrar vad fan de sysslar med, eftersom de två gånger har hindrat mig från att åka dit jag ska genom att köra trafikfarligt.

Vänstersnuten, han som kör, kliver ut och frågar om jag har körkort, och jag svarar att jag har det, men jag undrar om han har körkort, eftersom han inte klarar av att köra trafiksäkert och inte känner till trafikreglerna. Då skriker han rätt ut att jag cyklade på vänster sida, och jag svarar honom att jag gjorde det eftersom det i VTK är stadgat att om det finns ett särskilt körfält anvisat för visst slag av fordon, så ska det användas. Jag får inte cykla på höger sida norrut på Dåntorpsvägen fram till Traversvägen, utan jag ska cykla i cykelkörfältet. Jag följer helt enkelt trafikreglerna.

Han säger att "det får väl gå för den här gången" och så hoppar han in i bilen och smiter därifrån. 

Ungefär lika illa var det en gång ute på Lidingö, när jag körde in i rondellen vid Sturevägen för att köra vidare på Stockholmsvägen mot Ropsten. Då körde jag buss, linje 206, och det var tidigt en söndagsmorgon. När jag närmar mig rondellen ser jag en polisbil uppe på Stockholmsvägen drygt hundra meter bort, och jag kör in i rondellen. Jag skräms ögonblicket efter av att det skriker i däcken på bilen som kommer från vänster och plötsligt är mycket närmre än jag hade väntat mig. Så jag trampar gasen i botten, som om det skulle hjälpa på en åtta ton tung buss, men smällen uteblir, och jag ser i backspegeln att bilen har passerat bakom bussen.

Jag fortsätter till hållplatsen Sturevägen för att ta på passagerare.

Där kommer galningen farande och ställer polisbilen på tvären framför bussen. Tydligen hade han inte bråttom. Han hoppar ur bilen och kliver upp och skriker åt mig att jag har kört framför honom i rondellen, och att jag ska lämna företräde för dem som kommer ifrån vänster.

Jag förklarar för honom, lugnt och sansat, att företrädesregeln är att man ska lämna företräde för fordon som är inne i cirkulationsplatsen. När jag körde in i rondellen fanns inget fordon där. Så frågade jag honom om han inte såg en stor röd buss där när han skulle köra in i rondellen. Samma visa som i Jordbro. Han smet efter att ha tuggat luft en stund. Hans passagerare satt kvar i bilen hela tiden, han hade kanske inte hämtat sig från chocken. Senare stegade jag upp bromsspåren. De var totalt drygt sjuttio meter och började nästan fyrtio meter före rondellen. Hastighetsbegränsningen är femtio kilometer i timmen, och jag hade helt enkelt missat att han körde betydligt fortare än tillåtet.

Så det förekommer nog att också poliser har dålig koll på trafikregler.

Men det som gäller här på Ringvägen är egentligen solklart. Det finns ingen trafiksignal för cyklister. Signalen som finns gäller inte cykelbanan. Det finns liknande placering av signaler också på annat håll, exempelvis en stolpe som står till vänster om cykelbanan mittemot nerfarten till Söderledstunneln från Hornsgatan. Grundregeln är att signalen sitter till höger om körfältet den gäller.

Ett bra exempel är Götgatan norrut vid Noe Arksgränden, där cykelbanan har en signal på höger sida när man ska upp mot Högbergsgatan.

https://www.google.se/maps/@59.3156521,18.0726222,3a,75y,358.67h,89.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXj3bPz-2QEokTuyf6cqFwA!2e0!7i13312!8i6656

[Jimmy.L]
2015-08-27 07:45
0

#12 Tråkigt att vissa poliser beter sig så. Man kan ju tycka dom om någon ska ha koll på trafikreglerna.

[Jimmy.L]
2016-04-15 19:45
0

Är ingen som vet vad som gäller vid Slussen nu mer. Hela 65 stycken trafikomläggningar skall göras fram till Juli.

http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/03/livsfarligt-for-cyklande-vid-slussen.html