Cykel

Etikettövrigt
Läst 1004 ggr
[Jimmy.L]
2017-01-16 18:50
0

Farthinder oftast onödigt för cyklister

De flesta farthinder för cyklister borde tas bort. Cyklister håller inte så höga hastigheter att de behövs, de kan istället leda till onödiga olyckor. Hindren gör det inte heller smidigare för de som vill hoja istället för att ta bilen. Det konstaterar en ny rapport från Sweco.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rapport-farthinder-behovs-inte-for-cyklister

starhawk
2017-01-17 07:47
1

"– Vi har kommit fram till att hastigheten sällan är ett problem när det gäller cykling, "

De är ju trevligt att budskapet uppfattats efter alla år av tjat.

Cykelgrindar är enbart knöliga, finns det utrymme vid sidan om uppstår visserligen snart nya vägar men jag är inte ensam om att fundera på att smyga ut en mörk natt med en batteridriven vinkelslip och såga ner alla cykelgrindar i grannskapet. 

Det är lätt att ersätta grinden med en kraftig stolpe mitt i cykelbanan, då kommer inte bilarna fram men alla cyklister kommer fram och inte som nu enbart tvåhjulingarna. Jag ser dagligen föräldrar som fraktar barn i trehjuliga lastcyklar eller i cykelvagn, dom och vi trehjulingar skulle jubla om dom där grindarna avskaffades.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus