Sadelväskor

Problemet var att hitta på ett par lämpliga hållare eftersom tillverkaren inte skickat med några. Dom tycker att man skall köpa ett par som passar till just den cykel man har, dvs den motorcykel dom tror man har! Nu har jag ingen motorcykel utan tänker använda dom på min trike och till vanliga cyklar finns det inga hållare.
Återstår att hitta på nåt själv. Jag fastnade för aluminiumprofiler. Enda problemet var dom låsklackar som behövdes för att låsa väskan i hållaren. Jag nämnde problemet på ett engelsspråkigt trikeforum och där var det en medlem som hade köpt samma väskor och tipsade om var man kunde få tag på låsklackarna. Projektet blev sen stående eftersom jag inte hade nåt verkstadsarrangemang som fungerade. Då kom en kompis med ett förslag som först avvisades som typiskt från honom! Men sen började jag fundera på det. Förslaget gick i korthet ut på: Fixa en sovalkov i vardagsrummet så får du hela sovrummet som verkstad.
Vardagsrummet har en ände som man inte har så mycket användning av, och vad händer då? Jo det blir ett stuvområde, så här såg det ut
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Sovrummet behövde uppgraderas en del, främst med elen, vägguttagen satt på samma säkring som diskmaskinen! Så jag bokade in en elektriker som drog in en ny sladd på 13 A till två nya vägguttag, det blir 2860 Watt tillgängligt! Så nu är verkstaden igång, så här ser den ut

Kul att se din masinpark för modeller. Jag har en masinpark för snickeri, kräver dock större lokal efter som maskinerna och materialet är större, men jag trivs enormt bra att vara där när jag får tid och lust har till och med ett fikarum där. Tyvärr hatar jag att meka cykel, annars skulle det gå bra i verkstaden. Har beställt en ny kärra som kräver nya bromsar även till cykeln. Kostar 1200kr att lämna in för montering, vilket jag gärna gör för att slippa skruva själv. Annat blir det om jag tillverkar en hylla eller skåp i trä. Hur som helst så är det kul att ha plats och maskiner till att kunna göra saker själv. Ditt lika mästerverk ser ut att duga alldeles utmärk som fästanordning för varskor till pakethållare. Som sagt var, bra med maskiner och någonstans att vara.

Ja nu är ju den verkstadens maskinpark ingalunda avsedd för modellbyggen, dom är avsedda för knivtillverkning, även om en del av maskinerna kan vara användbara för större eller mindre konverteringar av modeller så är det inte huvudsyftet.
Jag kan fortfarande inte fatta vad du ser för skillnad mellan att skruva ihop en hylla och ett par bromsar, för mig är det samma sak, om materialet är trä eller metall gör ingen skillnad för mig. För övrigt använder du väl skruvar när du sätter ihop hyllor och skåp? dom och gångjärnen är ju av metall.

Igår var det någon på jobbet som pratade om ..det är väl dags att ta ut cykeln snart… så när jag var hemma vid 4-snåret fick jag ett ryck och plockade fram den andra Alu-profilen och satte igång att mäta och kapa och sen blev det mätande, borrande och skruvande, så nu har även den andra sadelväskan fått sin hållare, hög tid att kolla hur man skall fästa dom på pakethållaren

Igår var jag ute och kollade , jag har köpt 14 st kabelklammer för att fästa dom vid pakethållaren en rejäl overkill, det blir tre klammer per hållare och ett buntband i ett lite komplicerat hörn så att den inte glappar har borrat hål för två av klammerna sen får man provisoriskt skruva fast dom för att markera den tredjes plats, men till den ambitionsnivån har jag inte kommit än.

Nu har jag varit ute och skruvat dit fästena, provisoriskt, för att måtta in det tredje hålet. Jag hade även med mig väskorna för att se till att dom gick fria. Då upptäckte jag att fästet för Bicygnals bakre lyse måste bort från sin nuvarande plats, den var ivägen. Stod och funderade var jag skull placera den. Fästet är avsedd för ett vertikalt rör, dom har tänkt "vanlig cykel". Det finns inte så mycket vertikala rör där utom nackstödets fäströr som går upp på sidan, men sätter man den där så är den alltså mitt ivägen för vänstra sadelväskan. Efter en stund kom jag att tänka på ICE Mirrormount, den skruvar man ju fast på ett rör och den sticker ut vinkelrätt, om jag skruvar fast den på nackstödets övre horisontella fäströr så sticker den ju rakt upp vid trikens högsta punkt. Detta har ju den fördelen att den bakre Bicygnalen hamnar på mittlinjen, den har hittills suttit till vänster.
När jag väl tagit väskfästena till min verkstad och borrat upp hålen så upptäckte jag att skruvskallarna bråkar med det ena undre fästet på väskorna, men det finns två rör att välja på och jag valde det undre ur stabilitetssynpunkt, nu får jag använda det övre istället.

Nu fick jag återigen ett ryck, satte igång med skruvarna som tar i i pakethållaren, först försökte jag fästa en kapdisk i den lilla borrmaskinen i det lilla stativet, gick inge vidare alls, den lossnade, försökte då fästa den i stora borrmaskinen i det stora stället, men den drar igång i uppåt 50000 varv vilket inte funkade så bra det heller, den gick sönder nästa omedelbart som den fick kontakt med skruven. Då tog jag fram handjagaren men det tar ju eviigheeteer att komma igenom en skruv. Så innan jag ens kommit halvvägs tog jag loss lilla maskinen från dess ställ och kollade den. Den hade för stor chuck inte undra på att den lossna, hur fastnade den egentligen? Men tillbehörslådan som kapskivan kom från innehöll givetvis ett antal chuckar så det var bara att leta fram rätt storlek och fästa kapskivan. Nu tog jag och skruvade fast hållaren i ett skruvstycke istället för borrmaskinen i stället. Det tog ett tag för kapskivorna blev allt mindre varefter snittet blev djupare och när dom blev alltför små fick man byta. En del skivor passade på att gå i bitar innan man kom så långt en gång men det fanns gott om skivor tre burkar a 24 st så här såg det ut när jag var färdig. det som ser ut som kaffepulver vid skruvstycket är materialet på disken som blev bortslipat

Ja då återstår "bara" att borra upp ett hål och fräsa upp det till ett spår, men det får vänta till nästa ryck

Hade funderingar på att borra upp dom igår, men då kom Micke och släpade med mig ut på en liten tur, som tog sin tid eftersom vi blev sittande vid fiket en längre stund och pratande om ditten och datten, och nu har jag ingen lust längre 😕, men det kommer väl fler tillfällen.

Borrade upp dom och fräste upp dom till spår, men fräsarna tog inte speciellt bra så det blev inga långa spår precis och det ena blev på snedden men det kanske räcker, nu återstår bara ambitionen att gå ut och skruva dit dom.
Under tiden har jag passat på att köpa in lite grejor för knivtillverkning/läderslöjd, så sent som igår fick jag hem en Tormek slipmaskin, det är grejor det! Skulle kanske sätta fart med ett knivtillverkar forum men än så länge har jag bara köpt grejor som skall användas till det men inte gjort ett dugg på min första kniv.