Götgatsbacken
Vad tror ni, hur bör man fixa cyckelstråket över Götgatsbacken?

Så länge fotgängarna får härja fritt på Götgatan är det hopplöst att cykla där, det är bara att konstatera, Repslagargatan är däremot tämligen fri från dessa yra höns så en förlängning av den vore på sin plats.
Det hela faller tillbaks på det som borde vara uppenbart sen åratal tillbaka: man kan inte blanda fotgängare och cyklister det fungerar inte. Man kan inte ens lägga en cykelbana bredvid en gångbana för gångtrafikanterna har ingen som helst koll på var dom går. Inte ens när man sätter ett järnstaket mellan cykelbanan och gångbanan håller sig gångtrafikanterna på gångbanan, det är bron över Älvsjö station ett bra exempel på. Bästa lösningen är ett rör på pyloner en lösning som hittills bara nått idéstadiet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja Repslagargatan är nog bättre men liten omväg från Götgatan som har så fin cykelväg nu.
Slussen är ju svår att ta sig fram på nu under bygget av nya Slussen, speciellt om man ska till/från Katarinavägen.
Älvsjö station är väl heller inte så bra med dörrar som är trånga och en tvär kurva vid bussarna som skymmer sikten.

Jag kör ofta Götgatan norrut och då anpassar jag mig till fotgängarna.
Det går helt enkelt inte att hålla hög fart där, och det ska man inte heller, eftersom det är ett "gångfartsområde".
När jag åker åt andra hållet brukar jag ta en lite längre omväg, förbi Hiltons ingång och upp till Hornsgatan, vidare till Mariatorget och ner till Swedenborgsgatan, där jag fortsätter på GC-vägen och endera åker till Götgatan vid Åsö Gymnasium eller vidare till Ringvägen, för att ta mig vidare mot Skanstull.
Jag har aldrig sett fotgängarna som något större problem i gångfartsområdena, det är helt enkelt bara att anpassa sig. Däremot kan de vara irriterande på ställen där de kliver ut i cykelbanan. I det avseendet har Götgatan norrut från Skanstull fram till Folkungagatan blivit mycket bättre och också en liten snutt söderut från Skrapan fram till övergångsstället vid Gotlandsgatan.
I mina ögon är nog vimsiga cyklister, och dit hör en del memils, värre än fotgängarna. Särskilt i morgontrafiken är det gott om idioter som ska pressa sig förbi allt som rör sig på Stadsgårdsleden och en del andra ställen, utan hänsyn till att det faktiskt handlar om trafik och inte en velodrom eller tävlingsbana. Jag kör emellanåt den vägen i motsatt riktning mot rusningen, och det är ett elände.
Så gubbe i Lycra på "racer" är nog de sämsta cyklisterna jag brukar möta.
Det är ju bara en viss del av Götgatan som är gåfartsområde med max 7 km/h. Håller med om att många inte respekterar det.
Just Stadsgårdsleden mot vikingterminalen så är det många gående som rör sig på cykelbanan.
Liljeholmsbron är värre tycker jag. Trångt att gör en omkörning på cykelbanan. Den ska ju byggas om nästa år så förhoppningsvis blir det bättre och säkrare skulle även vilja se en bredare cykelfält på Hornsgatan.
Läskigaste sträckan är nog smala sträckan Munkbron - Vasabron utefter vattnet otroligt smalt där.

Vi har en liknande sträcka som den under Riddarholmsbron, på gc-vägen från Torsvik upp mot Baggeby. Där har det målats linje i mitten, vilket jag ser som ren idioti. Ingen, inte vare sig cyklister eller gående, respekterar en linje, så den kan aldrig tillföra någonting av trafiksäkerhet.
Och om man ska dela av en väg för gående och cyklande måste faktiskt fälten vara tillräckligt breda för båda kategorierna, dvs minst två meter för cyklande och tre meter för gående, helst mer. Och då har vi ju sett vid Älvsjö station att inte ens ett räcke hjälper för att skilja trafikslagen åt. Möjligen skulle man kunna måla "Cykelbana, gå inte här!" med lämpligt avvikande färg regelbundet upprepat över cykelbanan, så kanske skulle antalet gående på fel ställe kunde minska.
Och Stadsgårdsleden är i det avseendet att bjuda med armbågen för båda kategorierna. När det går omkring femhundra personer där är det ju mycket olämpligt att försöka pressa sig fram med trettio kilometer i timmen på cykel med täta omkörningar och dessutom mötande. Inte desto mindre finns det en del cyklister som gör det.

Vad som skulle behövas vid Älvsjö station är ett Gunnebostängsel, gärna ett som går ända upp till taket. Den bästa lösningen är att separera cykel och gångbana med minst ett par meter.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
200-300 meter köande cyklister på morgonen ner mot Slussen som väntade på grönt ljus vid 8-tiden idag.
Vad tror ni, kan kommunerna komma överens om cykelstråk.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6793364