Cykel

Etikettövrigt
Läst 5667 ggr
starhawk
2016-07-16 21:10
0

Naturvårdsverket vet inte vad e-cyklar är

Naturvårdsverket har kommit fram till att e-cyklar inte omfattas av allemansrätten att framföra cyklar i skog och mark. Detta visar tydligt att Naturvårdsverket inte vet vad en e-cykel i själva verket är läs mer här http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
2016-07-20 08:23
0

Hellre elcyklar än motorfordon i naturen tycker jag.

starhawk
2016-08-10 13:47
0

Frågan är vad Naturvårdsverket sysslar med egentligen. Det finns en lag, e-cykellagen, som klart säger att elassisterade cyklar som uppfyller denna lag är cyklar och skall behandlas som cyklar. Naturvårdsverket å sin sida vill lyfta ut e-cyklarna och behandla dom separat utan något som helst lag-stöd. 

Naturvårdsverket har inte befogenhet att införa några bestämmelser som strider mot gällande lagar, alltså är deras vilja att stoppa e-cyklarna enbart en åsikt och kan därför helt ignoreras, cykla på!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

RobinEH
2016-11-04 00:47
0

Detta är ju totalt felaktig information av Naturvårdsverket. Det finns inget stöd i Terrängkörningslagen och strider direkt emot lagen om vägtrafikdefinitioner.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
2017-01-27 16:29
0

Jag gjorde en JO-anmälan i början av December. JO beslutade igår att fallet ogillas utan åtgärd. Således anser JO inte att Naturvårdsverket gjort fel i detta uttalande.

RobinEH
2017-02-02 14:25
1

Okej! För den som inte är nöjd med Naturvårdsverkets beslut, här har jag lite information så här långt.

Naturvårdsverket har under en tid fått in information om skador på miljön för mountainbikes. På senare tid har ytterliggare information om mountainbikes med motorassistans börjat dyka up och dessa har orsakat än mer skador på miljön. Naturvårdsverket kan inte uttala sig om huruvida dessa motor-assisterade cyklar som ger skador på miljön har en motoreffekt som gör att de klassificeras som cykel enligt trafiklagstiftning eller ej enl. lagen om vägtrafikdefinitioner. Med den information de har i dagsläget har det valt att hårddra sin tolkning. Vad är tolkningen? Terrängkörningslagstiftningen reglerar vad som ej är del av allemansrätten, där regleras motordrivna fordon. Motordrivna fordon finns definierade i lagen om vägtrafikdefinitioner, men terrängkörning är inte vägkörning. Naturvårdsverket har för att värna om svensk natur bedömt att ett motorassisterat fordon som exempelvis el-cykel är typer av motordrivna fordon, eftersom det inte gäller vägkörning så är definitionen i lagen om vägtrafikdefinitioner irrelevant.